Herman van Veen als inspiratiebron voor de (startend) ondernemer

Like

Visited 65 times, 1 vandaag

De laatste maanden heb ik enkele presentaties gegeven aan groepen startende ondernemers. Bijzonder feit voor deze groep is dat velen roepen dat de overlevingskans van een starter bijzonder klein zou zijn. Ik lees soms op internet dat na 5 jaar ongeveer 80% van de starters weer gestopt is. (Financieel) gedwongen of vrijwillig. De feitelijke cijfers blijken geheel anders! De cijfers van de Kamer van Koophandel 2014 laten bijvoorbeeld zien dat het gemiddelde percentage “overlevers na 5 jaar” tussen de 38% en 83% zit (bron: ondernemersfacts). Dit was ook voor mij een positieve verrassing! Uiteraard is iedere starter die moet stoppen met zijn of haar droom er een te veel en daarom blijft het belangrijk te kijken welke cruciale elementen te benoemen zijn om de slagingskans te verhogen.

Valkuilen
Tijdens de vragen die ik kreeg tijdens en na presentaties ontdekte ik een aantal gemeenschappelijke elementen. Om dit verder te onderzoeken heb ik de starters uitgedaagd een “elevator pitch” te schrijven en naar mij te mailen na afloop. De tegenprestatie was dat ik de schrijvers uitnodigde op kantoor en met hen in gesprek ging over hun “pitch”. Tevens had ik twee cadeaus klaarliggen ter inspiratie: de film “The Power of the Heart” en het boek “Wij, de psychologie van het gunnen” van Remco Claassen. Ongeveer 15 startende ondernemers heb ik gesproken de laatste weken. Bijzondere, positieve en leuke gesprekken waren het! Meest opmerkelijke feit is dat allen vakmensen zijn in zijn of haar vak en vol passie praten over dit vak en waarom ze dit voor zichzelf willen doen. Prachtig, echt waar! Waarom gaat het dan toch regelmatig mis. Simpel: vakmanschap is geen ondernemerschap! Dit feit wordt enorm onderschat en geldt niet alleen voor ondernemers! Ook grote bedrijven stappen met regelmaat in deze valkuil! Je ziet immers regelmatig de beste werkmensen een managementfunctie krijgen. Als je je vak goed beheerst is het toch rendabeler om een groep aan te gaan sturen. En jij moet dat toch kunnen, want jij bent het beste in je vak. Maar heeft iedere vakman of –vrouw de kwaliteit en ambitie om te managen? Nee! En ondernemerschap betekent ook visie maken, marketing, (financiële) administratie, netwerken… Tijdens de gesprekken bleek ook de hoeveelheid aan werkzaamheden en randzaken onderschat te worden. En kosten voor begeleiding worden liever niet gemaakt omdat men voorzichtig wil zijn met investeringen.

Herman van Veen… een prachtig voorbeeld
In de periode dat ik lezingen gaf voor en gesprekken had met startende ondernemers bekeek ik op een vrijdagavond Nova College Tour met Herman van Veen. Een bijzonder en getalenteerd man heb ik hem altijd gevonden en ik was benieuwd naar zijn verhaal. Een prachtig cadeau gaf hij mij en wellicht vele anderen. Dat cadeau was zijn verhaal over zijn avontuur in Amerika. Zoals jullie wellicht weten werkt Herman altijd zonder management. Hij regelt altijd alles zelf en dus ook dat de zalen vol zitten. De ambitie om in New York op te treden was op een bepaald moment geboren en met zijn team ging hij de uitdaging aan. Maar hoe krijg je de zaal vol in New York als niemand je daar kent? Een marketingstunt verzinnen? Een groot budget gebruiken? Nee hoor, gewoon beginnen! Herman huurde zalen in de omgeving van New York en wilde daar eerst “naam” maken. Echter bij aankomst bij de eerste zaal bleken 0 kaarten verkocht. Wat te doen? In de buurt is een high school, wellicht willen de studenten komen…helaas de studenten waren al naar huis. Een schoonmaakster spreekt hem aan en Herman vertelt zijn verhaal. Ik kom wel kijken, zegt ze… super en neem dan gelijk wat kennissen mee. Dezelfde avond speelt Herman met zijn team voor 6 mensen…en na een half uur spelen hoort Herman een van hen zeggen… ”heleluja, bless that man”. De volgende dag nam ze ongeveer de hele familie mee en zo groeide de naamsbekendheid van Herman. Uiteindelijk speelde hij in een volle zaal in New York. Welke les kunnen we leren? Ondernemerschap heeft enorm veel te maken met lef, doorzettingsvermogen en een enorm vertrouwen in jezelf. Herman gebruikte wel een team en had daar natuurlijk ook zijn klankbord. Cruciaal.

Een voorzichtige conclusie van mijn kant en daarmee ook als advies voor de (startend) ondernemer: weet wie je bent, weet wat je wilt en weet wat je kan. Zorg voor een ervaren klankbord die jou kan spiegelen zodat valkuilen voorkomen kunnen worden. Vergelijk het ook met de topsporter… de beste hebben ook de beste begeleiding. Alleen redt niemand het!

Veel ondernemingsplezier gewenst!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *