Een succesvol leven, wie wil dat niet?

Like

Visited 39 times, 1 vandaag

Een succesvol leven, wie wil dat niet?

Laatst hoorde ik een prachtige uitspraak: “Er zal nooit iemand op zijn of haar sterfbed zeggen, was ik maar meer op kantoor geweest.”. Werk neemt een groot gedeelte in van ons leven en feit is dat iedereen natuurlijk een geweldig leven wilt. Ongelofelijk toch dat mensen gematigd tevreden zijn met hun werk. Dat betekent immers dat je gematigd tevreden bent met een groot gedeelte van je leven. Maar dat geldt niet alleen voor het werk, maar zelfs het leven zelf geven we niet de gewenst 9 of 10. Wat is er mis? Veel mensen verliezen zich in de waan van de dag en halen er niet uit wat erin zit. Hoe kan dat nou? Simpel! Waar wordt geleerd hoe dat moet? Niet op school in ieder geval. Daar gaat het om competenties en afstuderen. Vervolgens heb je je eerste baan of start je een bedrijf en begint de “rat race”. Als werknemer wordt gekeken hoe je het beste rendeert en als ondernemer krijg je te maken met alle eisen van klanten, leveranciers, personeel, administratie, etc. Hoeveel mensen geven aan iets geheel anders te gaan doen als ze de loterij winnen? Veel! Dat zegt genoeg over het plezier in de dagelijkse werkzaamheden. Zelf heb ik hier ook mee te maken gehad. Studeren – beginnen met werken en partner kunnen worden binnen het bedrijf waar ik werkte. Waarom? Logisch toch als je zo’n kans krijgt? Toen las ik opeens het boek van Stephen Covey en kwam terecht bij de beschrijving van een begrafenis… mijn eigen begrafenis.

Stel ik lig daar in een kist en wat zou ik dan willen wat mijn dierbaren over mij zouden vertellen? Die kwam bij mij binnen! Het was voor mij een moment om eens goed na te denken wat ik wilde dat men zou zeggen. Dat ik een mooie auto en succes had met het bedrijf, mooie pakken droeg? Dacht het niet! Een verschil maken in het leven van mensen. Dat is wat ik wil. Het vuur in mijzelf was weer gaan branden en ik nam de tijd om stil te staan bij wie ik ben (of wil zijn), wat ik goed kan en wat ik leuk vind. De combinatie van deze drie heeft gezorgd voor een nieuwe invulling van mijn leven, zowel privé als zakelijk. En wat ga ik met meer plezier en focus door het leven en zal dan hopelijk ooit op mijn sterfbed met trots terugkijken op mijn leven.

Een andere mooie uitspraak is: “Als we niet weten naar welke haven we koers zetten, is geen enkele wind gunstig.”. Hoeveel mensen weten hun koers? Hoeveel bedrijven weten waarom ze doen wat ze doen? Wat is een van de belangrijkste redenen dat Apple een ongelofelijk succes is geworden? Omdat ze erg goed weten waarom ze doen wat ze doen. De meeste bedrijven weten prima te zeggen wat ze doen, hoe ze dingen doen lukt ook nog, maar waarom? Dat is vaak een lastige! Simon Sinek heeft dit geweldig verwoord (te zien op Youtube: the golden circle). De marketingboodschap is dat klanten niet kopen wat je verkoopt of welke dienst je levert, maar waarom! Neem tijd en rust om te ontdekken wat je kan – wat je plezier geeft en hoe je dit kan inzetten in je leven, zowel privé als zakelijk. Je leven zal mooier worden en (niet) verrassend genoeg zal financiële rust vanzelf ontstaan. De eerste stap voor succesvol ondernemerschap is hiermee dus duidelijk geworden: zorg dat jouw vuur van binnen in een mooie mix komt met jouw kennis en kunde! En als jij weet wat je wilt, is de basis gezet voor de invulling van een geweldig bedrijf wat vanzelfsprekend ook geldt voor een prachtige baan in loondienst. Een verdieping hierover in mijn volgende blog waarin ik de film en boek The Power of the Heart bespreek. Een aanrader!!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *