Manipuhelpen: gedaan krijgen wat jij wilt

Like

Visited 67 times, 1 vandaag

Afgelopen week vroeg ik tijdens een presentatie aan ongeveer 80 ondernemers of zij een persoonlijk plan hebben… 3 ondernemers staken hun hand op… vervolgens vroeg ik wie er een ondernemingsplan op papier heeft… ongeveer 8 mensen staken hun hand op. “Als je geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen”. Met regelmaat spreken wij MKB ondernemers die het taai hebben: ze werken veel uren en het financieel resultaat is matig. Vaak zien wij dat de ondernemer dienstbaar is aan zijn of haar bedrijf i.p.v. dat het bedrijf dienstbaar is aan het gewenste leven van de ondernemer. Maak een plan! Zowel persoonlijk als voor je bedrijf. Het werkt! Echt! Wij zien het dagelijks gebeuren.

Als ik dan mijn plan gemaakt heb… ben ik er dan? Nee! Helaas. Zo gemakkelijk is het niet. We hebben namelijk anderen nodig om onze plannen te realiseren. Als niemand doet wat ik wil, zullen mijn doelen/wensen nooit gerealiseerd worden. Of mijn wens zou moeten zijn om kluizenaar te worden en ik verhuis naar een onbewoond gebied. Nee, we hebben anderen nodig. Wat betekent dat bijvoorbeeld binnen een bedrijf? Ik heb klanten nodig die kopen wat ik verkoop en ik heb een team van medewerkers nodig die uitvoeren wat ik wil. Maar daar gaat het dus regelmatig fout. Klanten kopen niet het product of dienst dat ik verkoop en mijn medewerkers doen al helemaal niet precies wat ik wil. Help! Hier komt een uiterst belangrijke les. Vergeet deze zin NOOIT meer: “Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden…”, “Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden…”. Bewust schrijf ik deze zin twee keer, omdat het bewust worden en blijven van de inhoud ervan een geweldige impact heeft! Mensen zullen veranderen of gaan iets doen op het moment dat het hen voordeel biedt. Word ik er beter van? Als die vraag met een volmondig ja beantwoord kan worden, komt men in beweging. Belangrijk is dus bij jouw plan mensen te betrekken die het leuk vinden om te doen wat er gedaan moet worden. Pas als je weet waarom iets gedaan moet worden, kan de volgende fase ingevuld worden. Dan kan je de medewerkers en de klanten vinden die willen doen wat jij te bieden hebt. Het is lang geleden dat je medewerkers kon vragen hun werk te doen, simpel omdat je ze een salaris betaalt. Ze willen een uitdaging, verantwoordelijkheid en werken aan iets waar ze echt voor willen gaan. Als de missie van het bedrijf overeenkomt met de missie van de medewerker, kan iets geweldigs ontstaan. En dat geldt ook voor klanten! Klanten kopen niet wat je verkoopt, maar waarom! Als je bovenstaande weet en begrijpt, kan je stap voor stap zorgen dat mensen gaan doen wat jij wilt. En dat doen ze omdat ze het willen. En dat ontdekken… daar kan jij ze natuurlijk bij helpen… manipuhelpen. Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat werk je gegund moet worden. En zo is het maar net. Maar dat gunnen is geen geluk of toeval. Door bewust met deze kennis om te gaan kan je ervoor zorgen dat je voor elkaar krijgt wat je wil. Eenvoudig en snel? Nee! Kapotmaken kan altijd rechtstreeks en snel maar iets voor elkaar krijgen, iets veranderd krijgen gaat indirect en kost inspanning en tijd. Als je zorgt dat dit proces een mooie is, een geweldige ervaring, zal je zien dat je alles voor elkaar kunt krijgen. Een mooi leven, een mooi bedrijf of baan waarbij de balans tussen inspanning en ontspanning en financiën in evenwicht zal zijn.

Een belangrijke vervolgstap is hoe je missie te uiten. Hoe weten mensen wat ik waarom wil? Dat is marketing/reclame. Een prachtig onderwerp om de volgende keer bij stil te staan. Een groot gedeelte van bovenstaande informatie heb ik gejat van de boeken en trainingen van Remco Claassen. Dat mag van Remco. Hij zei immers de mooie woorden: copyright is de right to copy. 22 september 2015 organiseren wij een inspiratie avond met o.a. Remco. Wilt u hem ook live aan het werk zien? Ga naar onze website en schrijf u in!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *