Starter van het jaar Yara Flipse met Taarten van Yara deel 2

4

Visited 84 Times, 1 Visit today

De eerste twee maanden van het jaar liggen alweer achter ons. Terwijl eenieder wacht op de lentezon, zitten we middenin de vrieskou. Hoe is het eigenlijk met onze starter van het jaar? Afgelopen week hadden we een hele middag gepland met Yara en vriend Timmy om te kijken waar ze nu staat, wat de komende prioriteiten zijn en waar haar pad naartoe mag gaan. Een samenvatting van een fijn gesprek met twee mooie mensen.

Slagingskans
Belangrijkste vraag is natuurlijk de slagingskans voor Yara. Zoals bekend zijn er vele startende bedrijven, maar slechts weinigen bestaan nog na vijf jaar. Reden? Slechte voorbereiding, onrealistische verwachtingen, geen plan – geen focus – geen begeleiding. Om te kunnen beoordelen hoe groot de slagingskans is, geloven wij dat de eerste stap is om de financiële behoefte in kaart te brengen. De inventarisatie hiervoor hebben wij al gedaan en afgelopen week presenteerden wij Yara en Timmy de uitkomsten. Met deze uitkomsten helder, viel er een last van Yara’s schouders. Door het mooie basisinkomen van Timmy is de druk voor Yara goed te overzien. Waar veel (startende) ondernemers geen of nauwelijks rekening mee houden is de opbouw van pensioen. Ondernemers bouwen immers geen pensioen op en wil je niet afhankelijk zijn van een eventuele verkoopopbrengst van je bedrijf, moet gespaard worden. Daarbij hebben Timmy en Yara nog wensen voor de toekomst waar geld voor nodig is… en hiermee wordt het gewenste resultaat voor het bedrijf van Yara (fors) hoger. De financiële druk voor de korte termijn is dus te overzien, maar Yara zal toch moeten groeien naar een nettowinst van 50.000 euro. Haalbaar? Een mooie vraag om verder te gaan ontdekken. Het bedrag geeft natuurlijk wel een duidelijke focus.

Proces
Yara en Timmy begrijpen dat bovengenoemd resultaat niet behaald kan worden als Yara alleen blijft werken. Als mens ben je immers beperkt in je uren en een taart maken kost nu eenmaal veel tijd. Zeker de taarten van Yara. Daarbij geeft Yara aan vrijheid en tijd nodig te hebben voor haar creativiteit. Afgelopen week heeft ze 17 taarten moeten maken. Geweldig dat zoveel mensen haar weten te vinden, maar Yara wil geen massa productie gaan leveren. Haar taarten moeten uniek en onderscheidend zijn en blijven. En hoe houd je je kwaliteit vast als je wilt gaan groeien met een team van mensen? De slagingskans hiervan valt of staat met een combinatie van de juiste mensen aan boord hebben en een gestroomlijnd proces. Deze combinatie blijkt voor veel ondernemers een lastige hobbel. Hoe kom ik aan de juiste mensen en hoe zorg ik dat het proces wat in mijn hoofd zit ook begrepen en nagedaan wordt door mijn medewerkers? Een heerlijke uitdaging waarmee we Yara natuurlijk gaan begeleiden als deze stap gezet gaat worden. Duidelijk is in ieder geval als Yara haar financiële doelstelling wil behalen, deze stap gezet moet worden.

Marketing en verkopen
Het is eigenlijk niet te geloven dat Yara afgelopen week 17 taarten heeft verkocht. Nog steeds zonder website, naam of logo… hiermee drijft ze de spot met alle marketingwetten… of toch niet? Wij geloven enorm in “no budget” marketing. Vrij vertaald betekent dit dat je van al je klanten echte fans maakt die jouw product of dienst aan vrienden, collega’s aanprijzen. Yara bewijst dat deze vorm van marketing (welke niks kost) perfect kan werken. Een uitdaging is wel om in te spelen op een ieders wens. Yara’s taarten staan voor persoonlijk en uniek. Mensen hebben vragen over prijzen, smaken, leveringsdata. Al deze vragen gaan nu via een chatbox. Telefonisch is Yara bewust niet bereikbaar. Is dat de juiste manier van communiceren en verkopen? Yara is veel tijd kwijt met het bijhouden van de chat en wil graag snel kunnen reageren. Is automatisering een deel van de uitkomst om Yara hierbij te ontlasten? Werken met een script waarbij een gedeelte van de “standaard” vragen geautomatiseerd beantwoord worden? Een optie die de komende tijd onderzocht gaat worden. Verkoop gebeurt dus eigenlijk via mond – tot – mondreclame. Blijft deze manier van marketing voldoende voor de gewenste groei in de toekomst? Wie zijn eigenlijk je klanten en waarom komen ze bij jou Yara? Mooie vragen die Yara meekrijgt om verder over na te denken. Met de antwoorden kan verder ingespeeld worden op de wensen van de klanten van Yara. Vele (startende) ondernemers hebben geen duidelijke visie op marketing en al helemaal geen verkoopproces. Essentieel voor het slagen van een bedrijf en essentieel om grip te houden en “in control” te zijn (wat Yara graag is).

Meten
Het is natuurlijk fantastisch dat Yara afgelopen week 17 taarten heeft verkocht. Yara geeft gelijk aan dat dit een krankzinnig drukke week was en dat het niet elke week zo druk moet zijn. Dat zal namelijk ten koste van haar creativiteit en daarmee ten koste van de kwaliteit gaan. Balans tussen inspanning en ontspanning is cruciaal. Anders raak je je plezier, passie en creativiteit kwijt. Hoeveel taarten zijn nodig te verkopen om voldoende inkomsten te genereren? Hoeveel marge zit er op een taart en hoeveel tijd ben je bezig met het hele proces. Door dit proces goed in beeld te hebben en te blijven meten, kan bijtijds gestuurd worden. D.m.v. onze actuele boekhouding wordt een belangrijk deel inzichtelijk gemaakt en kunnen wij Yara passend informeren en coachen. Geweldig om te doen natuurlijk en voor de ondernemer onmisbaar. Daarbij gaan we doelen stellen die gemeten gaan worden. Doelen die recht doen aan de ambitie van Yara en door te meten weet Yara of ze op koers is. Dit leidt tot focus en laat dit woord volgens mij het belangrijkste ingrediënt zijn van het wel of niet slagen van een bedrijf.

Vervolg
Yara heeft o.a. als opdracht meegekregen na te denken wat haar topprioriteiten zijn voor het komend kwartaal. Door deze goed te beschrijven en te bespreken, is er vanzelf de juiste focus en weet Yara dat ze werkt aan de belangrijkste zaken. Yara blijft ongelofelijk enthousiast, heeft veel ambitie en weet zich gesteund door een betrokken partner. Belangrijke ingrediënten voor het slagen als ondernemer! Blijf ons volgen, want via deze blog en onze Facebookpagina informeren wij jullie verder over de vorderingen van Yara.
Ondernemer of geïnteresseerd en vragen n.a.v. bovenstaande onderwerpen? Mail mij gerust: maurice@gewoonlekkerleven.nl

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *