Succesvol ondernemerschap in de Horeca: een inspirerend gesprek met de eigenaren van restaurant de Tamboer en Hildernisse te Middelburg

1

Visited 10 times, 1 vandaag

Steakhouse de Tamboer is al jarenlang een begrip in Middelburg en wordt gezien als een echte succesformule. Wat is het geheim achter een succesvol bestaan over een periode van maar liefst 36 jaar? Waarom de ambitie om (letterlijk) naast de Tamboer een tweede restaurant (Hildernisse) te openen? Wat kunnen andere ondernemers leren van dit prachtige familiebedrijf? Mooie ingrediënten voor een inspirerend gesprek.

Wat kijken Ivan en ik terug op een bijzonder gesprek. We hebben een afspraak met eigenaresse Carolien Sanders bij de Hildernisse. We zijn wat te vroeg en worden hartelijk ontvangen door mede eigenaar Robert Felius. Het enthousiasme van Robert werkt aanstekelijk en je voelt je gelijk welkom. We krijgen een heerlijke bak Peeze (echte lekkere en volledig fairtrade) koffie voorgeschoteld en gaan gelijk in gesprek. Hoe komt het dat wij zelf de Tamboer echt kennen en Hildernisse veel minder? Ondertussen verbazen we ons over de enorme ruimte in het restaurant en de rust die er heerst. Robert geeft aan dat de Tamboer natuurlijk een echt begrip is in de omgeving en dat Hildernisse minder lang bestaat. Ondertussen komt Carolien binnen en schuift aan. Met een natuurlijk gemak gaat het gesprek verder. Wat ons eerst opvalt is de enorme gedrevenheid. Goed weten wat je doet, de betrokkenheid (kenmerk van vele familiebedrijven) en de eenvoud van alles. Wat bedoelen we met eenvoud? De logica waarmee beslissingen worden genomen. Het lijkt wel alsof alles hier vanzelf gaat. Terwijl duidelijk is dat dit natuurlijk niet zo is. Heel eerlijk: het Horeca leven vraagt veel van je. De betrokkenheid geldt niet alleen voor de drie eigenaren (later zal ook derde eigenaar en partner van Carolien Paul aanschuiven), maar ook voor de medewerkers. Kenmerkend is dat de koks langer dan 10 jaar werkzaam zijn bij deze bedrijven. Continuïteit wordt hiermee geborgd. Het laat ook zien dat de medewerkers blijkbaar tevreden zijn. “We betalen de medewerkers goed”, geeft Carolien aan. Tegelijkertijd beseft ze dat koks momenteel “weggekocht” worden. Zijn jullie hier niet bang voor? Wij proberen een fijne werkomgeving te creëren door ze te betrekken, geen belachelijke uren te laten werken en twee dagen weekend te geven. We zijn een echt familiebedrijf en dat beperkt zich dus niet tot de eigenaren. Het gehele bedrijf voelt aan als een familiebedrijf. Er werken verdeeld over beide restaurants 28 medewerkers. Een behoorlijke verantwoordelijkheid en een uitdaging voor de planning.

Hier ontdekken we een belangrijke reden van het succes. De rolverdeling tussen de eigenaren. Robert is zelf kok, Paul is gastheer en Carolien is naast gastvrouw vooral ook degene die vele “randzaken” uiterst precies regelt. Denk hierbij aan de (financiële) administratie, planning voor het team en het meten of de doelstellingen gehaald worden. Carolien komt uit de uitzendbranche en heeft daar geleerd dat grip en inzicht hebben op deze zaken uiterst belangrijk is. Iets waar menig ander (Horeca) bedrijf de mist mee ingaat. Een ander kenmerk welke we ontdekken is de continue aandacht voor ontwikkeling. Het is gemakkelijk om met het succes van de Tamboer achterover te gaan leunen. Toch werd 6 jaar geleden besloten om het aangelegen pand te kopen. Hier was een slijterij (Hildernisse) gevestigd. Een forse verbouwing was nodig om het gedateerde pand te veranderen in een mooi restaurant. En wat is dat goed gelukt! En wat een visie! Want waar gebeurd het dat één grote keuken gebruikt kan worden voor twee restaurants? Waar gebeurd het dat serveersters gedurende hun “shift” werkzaam zijn bij beide restaurants? De voordelen die twee restaurants naast elkaar met zich mee kunnen brengen zijn geweldig ingevuld. Bijkomend effect is dat Hildernisse heeft gezorgd dat de kwaliteit van de Tamboer ook naar een hoger niveau is gegaan. De Tamboer is een echt steakhouse waar vooral vlees op het menu staat. Bij Hildernisse kan in een rustigere omgeving vooral vis worden gegeten. Als Carolien op vrijdag en zaterdag gastvrouw is bij de Tamboer adviseert ze regelmatig mensen die bij de Tamboer willen komen eten naar de Hildernisse te gaan. Soms voel je aan dat mensen liever wat rustiger willen eten en dan kunnen we ze dat mooi bieden.

Zoals het bedrijf zich organisch lijkt te ontwikkelen is er een mooie overeenkomst met ons gesprek. We vragen Carolien naar doelstellingen, visie, vitaliteit en opeens zijn we verder in gesprek met Paul. De dynamiek tussen de drie is prachtig en wat verrast Paul ons. We voelen ons als studenten die luisteren naar een professor die vertelt. Gepassioneerd als geen ander en met de ervaringen uit zijn eigen bedrijven weet hij enorm te boeien. Een onderscheidend punt van deze restaurants is de toegankelijkheid voor rolstoelers. Vaak wordt alleen gedacht om een toilet die toegankelijk is voor rolstoelers te creëren. Maar dat is niet genoeg! Zorg dat het zeepbakje laag genoeg hangt! Zorg voor voldoende ruimte dat de rolstoelers met gemak door de zaak kunnen. De praktische uitwerking en het doordenken om echt er te kunnen zijn voor je klant is het devies. Geweldig!

Met Paul is het gelijk heerlijk filosoferen. Wie is jullie doelgroep? Wat willen jullie bieden? Mensen moeten hier vooral zichzelf kunnen zijn! Of het studenten, zakenmensen of gezinnen zijn. We willen ze allen een fijne beleving kunnen bieden. En over de invulling hiervan wordt dus continu nagedacht. Daarbij wordt ook gekeken waar regionale samenwerking mogelijk is. Als producten van eigen bodem kunnen komen, doen! Maar nooit ten koste van de kwaliteit. Ook groepen kunnen in de serre van de Hildernisse terecht. Carolien maakt tijd om samen te werken met het VVV, gaat naar beurzen. Enerzijds vindt ze dit leuk om te doen en anderzijds levert dit dus ook klandizie op. Netwerken… een enorm onderschat iets binnen de Horeca!

Robert, Carolien en Paul… een ingewerkt team die echt begrijpen waar het om gaat in de Horeca: verbinden. Breng mensen bij elkaar, zorg dat ze zichzelf kunnen zijn en dat ze genieten. De werkwijze van Gewoon Lekker leven laat zich mooi illustreren in de driehoeken van Persoonlijk leiderschap – vitaliteit en Geld enerzijds en financiële planning – boekhouding en vermogensbeheer anderzijds. Ook Robert, Carolien en Paul denken en werken vanuit een driehoek: bediening, eten en entourage. Bij alles wat je doet in de Horeca moeten deze drie optimaal ingevuld worden.

Na een gepassioneerd gesprek van twee uur staan de eerste klanten te wachten. We gaan afscheid nemen met het besef dat we nog uren kunnen praten. Een vervolg gaat er zeker komen. Een laatste vraag is natuurlijk waar ze zich over 10 jaar zien… een mooie vraag… in ieder geval uit de dagelijkse hectiek… en ongetwijfeld als inspiratiebron voor vele Horeca ondernemers.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *