Succesvol ondernemerschap volgens Kale & de Bril in Goes

2

Visited 40 times, 1 vandaag

(in gesprek met nieuw restaurant eigenaren Marc Everse en Niek Traas)

Het aantal Horeca zaken in Goes blijft groeien. Wij werden getipt op het dit jaar geopende restaurant Kale & de Bril aan de Piet Heinstraat in Goes. Een uiterst positieve recensie van Rachelle Verhage (Zeeuwze.nl) maakte ons nieuwsgierig. Wat beweegt deze Kale man en man met Bril om in Goes een restaurant te beginnen? Hoe denken zij een verschil te maken tussen alle andere eetgelegenheden in Goes? Waarom kiezen voor ondernemerschap terwijl er zoveel koks gevraagd worden in loondienst met bijpassend aantrekkelijk en vast salaris? Tijd voor een goed gesprek.

Na ervaring opgedaan te hebben bij o.a. ’t Veerhuis in Wolphaartsdijk, de Kromme Watergang in Hoofdplaat, Scherp in Middelburg en een gezamenlijke tijd in een restaurant in Bonaire vonden Marc Everse en Niek Traas het tijd worden om een eigen restaurant te beginnen. In loondienst werken beperkt toch je vrijheid geven de heren als belangrijkste argument om voor zichzelf te beginnen. Volledig zelf te kunnen kiezen wat op het menu komt te staan, zorgt voor veel energie. Dit hoor ik natuurlijk vaker en neem daarom geen genoegen met dit antwoord. Doorvragen is het devies! Wat maakt jullie dan anders dan de vele andere restaurants? Kwalitatief hoogstaand eten maken voor een betaalbare prijs is vervolgens het antwoord. Hier moet ik even over nadenken. Zegt niet iedereen dat ze een goede prijs – kwaliteit verhouding hebben? Is dit dan het unieke van dit restaurant?

Hier neem ik dus nog steeds geen genoegen mee. De heren geven aan dat ik lastige vragen stel. “Ik krijg er bijna hoofdpijn van”, grapt Marc (de Kale). Op een gegeven moment valt het kwartje. De uitdaging van Marc en Niek is om van eenvoudige producten een echt hoogstaand gerecht te maken. Het is volgens de heren helemaal niet nodig dat de duurste producten ingekocht moeten worden om hoogstaand te koken. Kwalitatief hoogstaand eten voorschotelen kan juist met eenvoudige producten, maar wordt niet/nauwelijks gedaan. Wat is er mooier dat de gasten verrast worden door de dynamiek van smaken terwijl de prijs niet exclusief hoeft te zijn. Ik merk tijdens het gesprek de enorme passie om de gast te verrassen. Te verrassen door met eenvoudige producten een geweldige smaaksensatie teweeg te brengen. Een sensatie waardoor de gast zal terugkomen en positief zal praten. Als ik de heren hierover hoor praten, geloof ik ieder woord en ben overtuigd. Dit is toch echt uniek. Als voorbeeld noemen ze een gerecht gebaseerd op onze oer-Hollandse bloemkool. Onze mooiste uitdaging is om mensen te laten genieten van producten die ze thuis niet eens lekker vinden.

Het restaurant is ondertussen 5 maanden open. Welke uitdagingen zijn er de komende tijd? Welke ambities hebben jullie zijn de vervolgvragen. Belangrijkste doel voor dit jaar geven de heren aan is het creëren van bestaansrecht. Er moeten voldoende gasten zijn om de rekeningen te kunnen betalen. Zo simpel is het. Geld is een veelbesproken item tijdens ons gesprek. Wat is de invloed van geld? Wat moet geld voor je doen? Na een drukke beginperiode is de drukte iets minder geworden. 5 dagen vol zitten is natuurlijk de uitdaging. Eerst laten zien dat we kunnen bestaan en vervolgens verder gaan bouwen. Misschien een terras erbij of ooit een andere locatie. Wellicht in de toekomst een dependance in Bonaire. Kort durven de heren te dromen over een fantastische toekomst maar als snel zijn ze terug bij de realiteit en de uitdagingen van de korte termijn: een vol restaurant om de rekeningen te kunnen betalen.

Iedere twee weken wisselt het menu. De reden hiervan is dat ze ook vaste gasten iedere keer willen verrassen. De heren lopen zelf altijd naar de tafel. Het contact met hun gast zorgt dat ze kunnen luisteren wat de gast wilt en vindt van het eten en drinken. De wil om te leren, de wil om continu beter te worden in de gast te verwennen is duidelijk. Passie noemen we dat. Één vaste medewerker (Jordi) is werkzaam voor de heren. Jordi is een energieke, leuke vent die verantwoordelijk is voor de combinatie van het eten met het drinken. Daarnaast is Jordi degene die de gasten ontvangt en moet zorgen voor de beleving aan tafel. Marc en Niek beseffen dat deze aandacht een belangrijk verschil kan en zal maken. Oprechte aandacht voor je gast!
Onder de indruk van de gedrevenheid van de heren vraag ik mij ondertussen af of dit restaurant een succes gaat worden. Het is immers bekend dat vele Horeca ondernemers het zwaar hebben. Is de uitdaging zo groot? Kan het gemakkelijker? Hoe krijg je gasten en hoe ga je ze binden?
Ik geloof dat Marc en Niek een echte meerwaarde zijn voor Horeca Zeeland. Geloof in jullie passie en kwaliteit! Durf anders te zijn en anders te denken. Zorg voor het juiste klankbord op de juiste momenten om het brede speelveld van het ondernemerschap te kunnen bespelen. Er wordt veel van je gevraagd als ondernemer, maar als je de energie van de passie op de juiste manier weet te gebruiken, is succes een resultaat en kan je gewoon lekker leven. En dat laatste wil natuurlijk iedereen!

Ik wens Marc, Niek en natuurlijk ook Jordi veel plezier en succes met hun mooie restaurant en het lijkt mij een goed idee om eind dit jaar met hen nog eens terug te blikken. De Kale en de Bril is echt een uniek restaurant in Goes. Houd je van echt lekker eten van hoogstaand niveau terwijl de prijs betaalbaar is? Ga dan eens langs bij de Kale en de Bril.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *