Skip to content

ONDERNEMER

blogs

De vakantieperiode is begonnen en voor velen is dat een tijd van ontspanning, reflectie en opladen. Uit een onderzoek van psychologie magazine blijkt dat bijna 40 procent van de Nederlanders zich meerdere malen per week ronduit oververmoeid of opgebrand voelt en dat de vakantieperiode niet altijd helpt om te ontspannen. Alles behalve “gewoon lekker leven” dus.

Naast het financieel fundament wat we met onze klanten bouwen, blijven we altijd op zoek naar inzichten die helpen om “gewoon lekker te leven”. Een van de verdiepingen die ik de laatste tijd deed, betreft het fenomeen slaap.

Zelf was ik ook jarenlang een ondernemer die “stoer” vertelde hoe vroeg hij opstond. Ik vond het zonde van de tijd om lang te slapen. 6 uurtjes is toch genoeg? Om 05.00 uur je bed uit zodat je, voordat de wereld wakker wordt, alvast het eerste werk gedaan kan hebben waarmee je een voorsprong creëert. Klinkt logisch, toch? Gelukkig weet ik sinds enkele jaren dat dit absoluut niet zo is en graag deel ik enkele inzichten.

Biologisch gezien is gemiddeld 8 uur slaap nodig voor volwassenen. We slapen in “cycli” van telkens 1.5 uur en hebben 5 cycli nodig om alle informatie van de dag ervoor te kunnen verwerken. Iedere cyclus kent ook weer fases en wel van de wakkere fase, de non-rem fase en de rem fase. Zonder in details te treden zijn deze fases zeer logisch opgebouwd waarbij ieder van de 5 cycli een andere verdeling heeft van de fases. In zeer vereenvoudigde taal probeer ik uit te leggen waarom dit zo is. Tijdens de eerste uren van de nacht en dus gedurende de eerste cycli, wordt alle nieuwe informatie die gedurende de dag is binnengekomen verwerkt. Overtollige informatie wordt weggeschrapt. Aan het einde van onze slaap en vooral tijdens onze laatste en 5e cyclus van onze slaap wordt de nieuwe informatie met onze bestaande informatie verbonden en krijgt een plek in ons brein. Ofwel: tijdens de laatste cyclus vallen de “puzzelstukjes” in elkaar en ontstaat een nieuw beeld gebaseerd op de vermenging van oude met nieuwe informatie. Dit kunnen we ook wel onze creativiteit noemen.

Wat gebeurde er dan toen ik, net als vele anderen, 6 uur of minder sliep? De laatste cyclus maakte ik niet mee waardoor de puzzelstukjes niet op hun plaats konden vallen. Ik mis dus een essentieel stukje van het leggen van de puzzel. Niet geheel fris en een belangrijk deel van mijn oplossend vermogen miste ik dus als ondernemer. Bizar toch dat we stoer zeggen tot laat doorgewerkt te hebben terwijl de wetenschap laat zien dat het tegenovergestelde waar is. Wil je een oplossing voor je probleem? Ga dan op tijd naar bed en zorg dat je goed doorslaapt!

Wat zijn andere gevolgen van “te weinig slaap” of slaap waarbij je regelmatig wakker wordt? Onderzoek heeft uitgewezen dat slaaptekort zowel bij volwassenen als bij kinderen de kortste weg is om in gewicht aan te komen. Dit komt omdat twee belangrijke hormonen (leptine en ghreline) in disbalans raken bij te weinig of slechte slaap. Deze hormonen geven een seintje als je voldoende hebt gegeten of dat je honger hebt. Als je het seintje van “genoeg” niet krijgt of te vaak en te snel het seintje “honger” krijgt, eet je dus te vaak en te veel. Voldoende en juiste slaap zorgt juist ook voor balans tussen deze hormonen. Hoezo een dieet nodig? Gewoon lekker slapen dus!

Er is ontzettend veel geschreven over een gezonde levensstijl waarbij het vaak gaat over voldoende bewegen en goed eten. Voldoende en de juiste slaap blijkt nogal onderbelicht, terwijl deze juist op één zou moeten staan. De juiste slaap zorgt immers voor balans, energie en een goede gemoedsrust waardoor het ook gemakkelijker zal worden om te bewegen en de juiste voeding te kiezen.

De vakantieperiode is een mooie tijd om eens te experimenten met jouw juiste slaap. Geïnteresseerd in diepgaande kennis hierover? Dan kan ik het boek van Matthew Walker (slaap) aanraden.

Een fijne zomerperiode gewenst! Zelf ga ik ook “gewoon lekker met vakantie” en over drie weken pak ik de wekelijkse blog weer op.

Tips voor onderwerpen of opmerkingen n.a.v. de blogs? Laat gerust een bericht achter.

Afgelopen week had ik een weekje “topsport”. Op woensdag een lezing van de enige hoogleraar sportpsychologie in Nederland (Nico van Yperen) en op donderdag op bezoek bij AZ waarbij ik een inspirerend gesprek had met topsportbegeleider Bart Heuvingh.

Welke lessen kan ik meenemen vanuit deze topsportverhalen voor succesvol ondernemerschap en “gewoon lekker leven”. En is er ook kennis en ervaring binnen “Gewoon Lekker Leven” die waardevol kunnen zijn voor de topsporter en -begeleiders?

 Grootste verschil tussen de topsporter en de ondernemer volgens mij? De topsporter focust zich op energie, fris zijn en daarmee zich kunnen ontwikkelen tot het leveren van topprestaties. Vele ondernemers focussen zich op “time(management)” en willen zoveel mogelijk doen binnen de tijd die ze hebben. Dit betekent vaak lange dagen, vele taken en aan het einde van de week een vermoeid lichaam. I.t.t. de topsporter die zich gedurende de week zich voorbereidt om zo fris en energiek mogelijk te voelen om een prestatie te kunnen leveren. De gemiddelde topsporter laat zich begeleiden door een team en is zelf bezig met hetgeen waar hij of zij het beste in is en vaak ook het leukste vind. De 80-20 regel is hierbij van toepassing waarbij 80% van de activiteiten leuk zijn. Ook hier weer de tegenstelling met de ondernemer: weinig tijd en geld voor begeleiding en voor vele ondernemers geldt de 20-80 regel, ofwel 80% van de werkzaamheden wordt als neutraal of niet leuk ervaren.

Hoe bouw ik een team op? Topsport teams spenderen veel tijd en geld aan het scouten en selecteren van nieuwe personen binnen het team waarbij vooral beschikbare data de keuze voor een bepaald persoon de doorslag geeft. Vele ondernemers laten zich leiden door hun “gevoel” en kiezen vanuit dat perspectief bij het aannemen van nieuwe mensen.

En dan het laatste grote verschil? Een plan. Topsporters hebben een duidelijk doel/plan/droom. Een groter doel waaraan ze de dagelijkse taken aan kunnen ophangen. Vele ondernemers worden geleefd door de “waan van de dag” waardoor het vaak ontbreekt aan zingeving.

Interessant tijdens het gesprek met Bart bij AZ was zijn visie over de begeleiding vanuit een holistische visie. Naast fysiek, techniek, levensstijl ook het mentale aspect toevoegen. Bart leer ik kennen als een zeer leergierig en belezen persoon die zijn theorieën kan toetsen in de praktijk bij AZ. Ieder mens is anders. Dat betekent dus ook voor iedere speler en begeleider bij AZ. Besef dat ook en handel ernaar is zijn visie. Meet niet om te meten, maar weet wat je doet en realiseer waarom je meet. Combineer harde data met zachte gesprekken. Wees gepassioneerd om de mens te kennen: zijn/haar drijfveren, achtergrond en doel. Daarmee kan een plan gemaakt worden voor het individu welke passend moet zijn binnen het plan van het team en de club. Daarin zie ik een mooie uitdaging voor het bedrijfsleven. Vele ondernemers klagen dat ze geen personeel kunnen vinden. Maar als je omgaat met jezelf en met je team alsof je topsport bedrijft, ben ik overtuigd dat vele mensen bij jouw bedrijf willen werken. Daarbij zal je zelf ondernemen vanuit energie en fris zijn. Welk verschil zal dat maken voor jouw “gewoon lekker leven”?

En zijn er ook “tips of gedachtes” die ik de topsporter mee kan geven? Interessant lijkt het mij om, net zoals bij onze klanten, een financieel fundament te creëren in combinatie met een levensplan. Vele topsporters laten zich ook leiden door de “portemonnee” van hun makelaar. Maak je eigen plan, weet hoeveel geld je nu (tijdens je carrière) en straks nodig hebt en vooral: wie wil ik als mens zijn (voor, tijdens en na mijn carrière). De topsportwereld is vooral bezig met het hier en nu, terwijl de ondernemer altijd bezig is met continuïteit. Welke waarde wil ik creëren als topsporter, als topclub, als bond? De prestatie is natuurlijk een fantastisch doel voor de korte termijn, maar wat wil ik betekenen in deze wereld?

De kennis van de werking van het brein zou hierbij een inspirerende sleutel kunnen bieden, want vanuit deze kennis weten we dat we niet zijn wie we zijn, maar wat we doen. Ons brein is neuroplastisch waarmee we dus als mens kunnen veranderen. Daarmee zijn we als mens uniek en kunnen dus echt de versie worden van wie we willen zijn en diep van binnen in potentie al zijn.

Met Bart staat het vervolg gepland. Prachtig om in verschillende werelden te kunnen kijken, ervaren en leren om velen te helpen bij “gewoon lekker leven”. Een idee of tip voor een gesprek waar ik weer van kan leren? Ik hoor het graag.

Wat is het verschil tussen falen en succes? Waarom zijn enkelen zo goed in staat om steeds weer resultaat te halen, terwijl het grootste gedeelte van de ondernemers, (top)sporters en eigenlijk iedereen dit niet voor elkaar krijgt?

Een voorbeeld uit mijn eigen ondernemersleven: nadat ik na de HEAO ging werken bij een financieel bedrijf werd ik al snel gevraagd compagnon te worden. Jong (en zeker ook naïef) als ik was, stapte ik vol euforie het ondernemersleven in. Ondernemer zijn betekende voor mij vooral stoer, bekend en geroemd zijn met een goed gevulde portemonnee. De praktijk? Zwoegen, teleurstellingen en conflicten. Ik had in die tijd twee compagnons en mijn idee was (voor die tijd zeer vooruitstrevend) om “provisieloos” te gaan werken. In mijn optiek de enige manier om recht te doen aan een eerlijk advies voor de klant. Mijn compagnons dachten er anders over. Vele argumenten wist ik te benoemen waarom ik gelijk had, maar helaas had dit geen effect. Bij ieder argument dat ik noemde, kreeg ik een tegenargument cadeau. Resultaat: veel chagrijn, stress en uiteindelijk een bom die barstte. Ik stapte op met wat littekens rijker en startte een nieuw bedrijf.

In dat nieuwe bedrijf was lang geen plaats voor een compagnon totdat ik na bijna 10 jaar toch weer de stap durfde te zetten. Mijn huidige compagnon Pieter ontwikkelde zich fijn als medewerker en we besloten dat het een mooie stap zou zijn om samen het bedrijf voort te zetten. Pieter is naast compagnon ook vriend. Verstandige keuze, of juist niet? Iedereen heeft zijn of haar mening.

De praktijk liet zien dat het compagnonschap niet altijd opleverde wat ik had gedacht. Met het bedrijf groeien we en dat vraagt regelmatig flexibiliteit, daadkracht en vernieuwing. Ik voelde me soms teleurgesteld en vond dat moeilijk te zeggen. Zoiets gaat dan “knagen” en dat gevoel is niet wat ik wil, want dat kende ik nog van lang geleden.

Herkenbaar? Vele ondernemers, maar ook (top)sporters die ik spreek herkennen zich hierin. Niet alleen het gevoel richting compagnon, maar ook richting collega, coach of partner. En dit gevoel wil niemand. Waar komt dit gevoel vandaan en wat kunnen we eraan doen? Niemand wil immers dit gevoel wat kan leiden tot ruzie en conflict. Waar komt dit gevoel vandaan is een interessante vraag en wat kunnen we eraan doen is wellicht een nog interessantere.

Weten hoe ons brein werkt in combinatie met inzichten wie ik ben als mens gaven mij de oplossing. Een belangrijke les die ik leerde is dat niet waar je naartoe wil, maar juist waar je vandaan komt, je succes en resultaten in je leven bepalen. “Waar je vandaan komt” is de basis van hoe je voelt, denkt en handelt. De kans dat je compagnon, collega, coach, partner exact hetzelfde verleden heeft als jou, is 0,0. De kans dat we dus hetzelfde voelen, denken en handelen is ook 0,0. Maar door de biologische werking van mijn brein doet dat pijn. Onbewust wil ik altijd in mijn gelijk staan, maar mijn gesprekspartner wil dat ook. De kans op harmonie, synergie en een fijn gesprek is daarmee dus ook 0,0. Wat te doen?

Mijn compagnon en ik hebben beide een “breinopleiding” gedaan en hebben tevens een DNA met assessment analyse laten maken van hoe ons DNA en ons verleden heeft bepaald hoe we vandaag de dag voelen, denken en handelen. Het interessante aan de uitwerking is dat wij in een rapport van elkaar konden lezen waarom wij bij bepaalde situaties compleet anders denken en handelen. Intelligent bekeken is dit goed, toch? Immers dan ben je in balans en kunnen uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden. De praktijk blijkt echter anders, omdat wij als mens in ons gelijk gaan staan bij verschil van inzicht en dus niet echt open kunnen staan voor de gedachtes van een ander….met alle gevolgen van dien. Totdat we de kennis kregen hoe ons brein werkt en inzicht hadden in elkaars “settings”. Hiermee kregen wij de sleutel om echt samen te gaan werken en synergie te creëren. Nu vinden wij het logisch dat we anders voelen, denken en handelen en lachen er regelmatig om. Van cortisol naar dopamine. Hiermee staat de toegang tot onze intelligentie en creatief vermogen volledig open. Het resultaat? vriendschap en compagnonschap als basis voor ons mooie bedrijf en gewoon lekker ondernemen.

Wat weet jij van het DNA en verleden van jouw compagnon, medewerker, partner?

De ideale bedrijfsopvolging….bestaat deze? Bedrijfsopvolging is een “hot issue”. Vele (en vaak zijn dit familiebedrijven) staan op het punt om overgedragen te gaan worden of dit zal de komende jaren gaan plaatsvinden. Als ik met ondernemers praat over bedrijfsopvolging, blijkt dat er weinig kennis is en dat er geen tot minimale tijd gestopt is in de voorbereiding. Iedere ondernemer heeft weleens gehoord dat het voorbereidingsproces van een bedrijfsovername 3 tot 5 jaar kost, maar ik ontmoet nauwelijks ondernemers die daadwerkelijk deze tijd nemen. Met alle gevolgen van dien……

Hoe verloopt een overname vaak in de praktijk in het MKB? De verkopende partij schakelt zijn of haar boekhouder/accountant in en deze bepaald o.b.v. bekende formules (al dan niet in samenspraak met een overnamespecialist) de waarde. De kopende partij (veelal compagnons, kinderen bij een familiebedrijf, concurrenten of starters) hebben ofwel dezelfde adviseur (vooral bij overname compagnons en binnen familiebedrijven) ofwel een eigen boekhouder/accountant. Wat gaat er in onze ogen vaak mis? Los van de vraag of de overnemende partij capabel is en passie heeft om het bedrijf over te nemen, focussen we ons nu voor het gemak even op de vaststelling van de “prijs”. Hoe bereken ik wat een bedrijf waard is? Er zijn verschillende methodes welke soms branche specifiek toegepast kunnen worden. Voorbeelden zijn een bepaalde factor over de winst, een factor over de omzet of over de hoogte van doorlopende inkomsten als abonnementen en provisie. Interessant is in ieder geval dat verschillende specialisten vaak tot verschillende bedragen komen. Maar ik ging vertellen wat er in onze optiek vaak mis gaat. En dat is het volgende.

In onze optiek wordt te snel voorbijgegaan aan de mens achter de koop en verkoop. Een interessante vraag die wij altijd stellen: welk bedrag heeft verkoper nodig om “gewoon lekker te leven” en nooit meer financiële zorgen te hebben? Welk bedrag is voor koper reëel te betalen zodat de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar komt? Vooral de eerste vraag wordt nagenoeg nooit beantwoord. Welk gevolg kan dit hebben? Een voorbeeld: alweer jaren geleden kwamen wij in gesprek met een ondernemer die een bod gekregen had op zijn bedrijf. Volgens zijn adviseur (een gerenommeerde fiscalist) was dit bod veel te laag en de eventuele verkoop heeft dan ook niet plaatsgevonden. Na deze afwijzing gingen wij in gesprek met de ondernemer en kregen opdracht zijn financieel levensplan te maken. Wat bleek? Als het bod geaccepteerd was, had deze ondernemer per direct kunnen stoppen met werken en nooit meer financiële zorgen gehad. Deze ondernemer was achter in de vijftig, was zichtbaar moe en wilde het rustiger aan gaan doen. Het inzicht dat stoppen mogelijk was met het accepteren van het bod, bracht het bod in een geheel ander daglicht. De koper was echter gevlogen en is nooit meer teruggekomen. De ondernemer werkt nog steeds waarbij stress en zorgen letterlijk te zien zijn. Wat is je bedrijf waard (de traditionele vorm bij verkoop)? Een betere vraag is misschien: welke waarde heb je nodig om (financiële) rust te vinden? En dan komt een veelgehoorde uitspraak (die wij gejat hebben van Remco Claassen) weer naar voren: “als je geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen”.

Ons advies bij overname? Maak eerst je financieel levensplan. In Amerika is het heel gewoon dat ondernemers weten welk bedrag ze nodig hebben om financiële onafhankelijkheid te bereiken. Er is een prachtig boek over geschreven met als veelzeggende titel: “What’s my number”?. Zeker ook bij familiebedrijven is dit inzicht extra interessant. Er bestaat immers een fiscale mogelijkheid om een groot gedeelte van het vermogen belastingvrij te schenken. Dit wordt de bedrijfsopvolgingsregeling genoemd. Tot ongeveer 1 miljoen euro kan belastingvrij een bedrijf overgedragen worden. Dat deze regeling momenteel ter discussie staat, is wellicht een reden om als familiebedrijf je nog dit jaar te oriënteren op de overname. Een fijn inzicht bij het gehele proces is weten welk bedrag de verkopers nodig hebben. De rest kan dan wellicht geschonken worden. Voordeel? Later veel minder erfbelasting te betalen en de overnemende partij heeft dan niet gelijk de druk om hoge bedragen te moeten aflossen.

Uiteraard spelen veel meer aspecten bij een overname. Maar wij zien de laatste jaren dat het proces van overname veel sneller en gemakkelijker verloopt met genoemd inzicht. En wat levert het op? Er ontstaat een win-win situatie. I.p.v. proberen als winnaar uit de gesprekken te komen en zoveel mogelijk geld te incasseren, zorgen dat er een echte win-win situatie ontstaat waarbij het belang van alle betrokkenen (dus eventueel ook kinderen die het bedrijf niet overnemen maar waarbij papa en mama het belangrijk vinden hen niet achter te stellen) duidelijk gedefinieerd is en aan voldaan kan worden. Wij vinden het bijzonder mooie en waardevolle gesprekken. Contact gerust om eens vrijblijvend te sparren over dit onderwerp.

Hoe belangrijk is de boekhouding voor het “gewoon lekker leven” van ondernemers? Een interessante vraag waarbij nagenoeg iedere ondernemer zal antwoorden: belangrijk! Als dan als vervolgvraag gesteld wordt of met regelmaat kritisch gekeken wordt naar de boekhouding, ontstaat meestal een vragende blik als antwoord. Wat verwacht je eigenlijk van je boekhouder is een derde vraag waarbij nogmaals een bedenkelijke blik het antwoord is.

Tijdens de eerste maanden van het nieuwe jaar ontvangen ondernemers vele blauwe brieven van de belastingdienst. Zelf ontving ik er al 12!! Als er een organisatie een uitdaging heeft op het gebied van digitalisering, is het de belastingdienst. Waarom lijkt het noodzakelijk te blijven over alles per brief te moeten communiceren? Echt geen idee! Maar hier heb ik geen invloed op dus laten we verder gaan.

De urgentie m.b.t. de boekhouding lijkt vooral te zitten in het voldoen aan de eisen van de belastingdienst: het op tijd indienen van de aangiftes. In de boekhoudwereld is het dan ook gewoonlijk dat de eerste actie van het jaar is om voor alle klanten uitstel aan te vragen. Een jaarrekening of aangifte in oktober is logischer dan in maart of april, toch? Belangrijkste argument waarom iemand tevreden is over zijn of haar boekhouder gaat niet zozeer over het moment van indienen van aangiftes maar vooral dat de belastingdienst blijkbaar de aangiftes goedkeurt. Er is immers al jaren geen controle geweest, horen wij regelmatig.

Laten we dan toch even de tijd en rust nemen en dieper het gesprek ingaan met verschillende ondernemers over hun verwachtingen van “de boekhouder”. Het blijkt dat velen dan teleurgesteld zijn waarbij argumenten worden genoemd als: ik krijg weinig pro actief advies, ik begrijp mijn eigen jaarrekening niet, mijn privé zaken als pensioen en hypotheek worden nauwelijks besproken, de prijzen gaan jaarlijks omhoog maar het advies of processen zijn nauwelijks anders. Er wordt veel gezegd en beloofd, maar ik merk er weinig van is een laatste opmerking. Wat een teleurstelling, want “boekhouder” zijn kan zo’n mooi vak zijn.

Wat gaat er mis? Nier zozeer de financiële zaken of fiscale adviezen, maar de passie ontbreekt volgens ons om ondernemers te zien als mensen die het verschil kunnen maken in deze wereld. Hen kunnen helpen hierbij is toch geweldig?! En in de huidige moderne wereld zijn er zoveel mogelijkheden om de ondernemer te kunnen ontlasten, van actueel inzicht te voorzien en te inspireren bij het ondernemen. En zo zien wij “de boekhouder” graag. Als een kleurrijk, energiek en inspirerend persoon. Iemand die werkt vanuit een digitaal proces welke borgt dat er met minimale inspanning actuele en accurate cijfers zijn. De “moderne” boekhouder heeft verstand van processen, de digitale wereld, maken van koppelingen, durft te klankborden en heeft uiteraard zijn of haar financiële kennis op orde. Is dit een utopie of realiteit? Wij geloven dat dit alles niet in één persoon gevat kan worden. Ontwikkel dus een team die jou als ondernemer vanuit een holistische werkwijze kan ondersteunen. Een team welke jou uitdaagt, ondersteunt en faciliteert. Een team dat het fantastisch vindt om jou als ondernemer te helpen bij jouw “gewoon lekker leven en gewoon lekker ondernemen”.

Beste ondernemer: er is al een wereld waarbij de boekhouding verloopt vanuit een gedigitaliseerd proces, aangiftes een formaliteit zijn voor de belastingdienst omdat real time inzicht in je actuele cijfers digitaal beschikbaar is, per app de loonadministratie kan verlopen, je cijfers een spiegel vormen of het echt goed, redelijk of slecht gaat omdat inzichtelijk is hoeveel verdiend moet worden om nu en later “gewoon lekker te leven”.

De geschiedenisschrijver van weleer wordt een inspirerende futuroloog die MKB Nederland helpt de motor te laten zijn van de economie en van gewoon lekker leven! Lang leve de boekhouder!

De verkiezingen zijn alweer voorbij. Hoe kijk jij hierop terug? Met welk gevoel ging jij wel of niet naar de stembus? En wat vind jij van de uitkomst?

De wereld polariseert, dat wisten we al langer. Amerika, Rusland en China zitten al lang niet op dezelfde lijn. Maar wij in Nederland, waren kampioen in het “polderen”. Vrij vertaald: in goed overleg en met wederzijds respect tot een overeenkomst komen. Hier waren we trots op. Maar waar is in Nederland het respect gebleven? Kunnen we nog trots zijn op “ons” land? De behoefte bekroop mij om mijn overwegingen te delen en voorzichtig een oplossing te brengen. Een oplossing waarbij de MKB ondernemer het voorbeeld is en de ruimte gaat nemen en krijgen om stap voor stap Nederland als voorbeeldland te laten zijn hoe het ook kan.

Op mijn netvlies heb ik een aantal voorbeelden van gedrag waar ik treurig van wordt: 6 politieagenten die een weerloze man in Middelburg op de grond stevig vasthouden, de debatten van onze Nederlandse politici waarbij er alleen maar tegen elkaar gepraat wordt, de deprimerende persconferenties van Mark Rutte en Hugo de Jonge, voetballers Dumfries en Tadic die op het veld tegen elkaar tekeer gaan,…..en zo zijn er nog vele momenten te bedenken. Wat is er in Nederland gebeurd dat agenten zo fel reageren? Wat is er gebeurd dat tijdens een debat geen ruimte is om te luisteren of verbinding te zoeken en dat zelfs asociaal gedrag getoond wordt? Wat is er gebeurd dat persconferenties alleen maar meer angst inboezemen en vooral restricties gecommuniceerd worden? Wat is er gebeurd dat zelfs onze sporthelden het slechtste van zichzelf laten zien?

En wat is er gebeurd dat we dit allemaal accepteren? Wat is er gebeurd dat het lijkt alsof we dit normaal vinden? Wat is er gebeurd dat we als maatschappij steeds meer op dezelfde wijze reageren naar elkaar: asociaal, afwijzend en bekrompen? En dit terwijl wij “homo sapiens” toch intelligente wezens zijn en met onze kennis en kunde alles kunnen maken en creëren!

Momenteel ben ik de memoires aan het lezen van Barack Obama over zijn Presidentsjaren. De titel van het boek heet: een beloofd land. Obama is volgens mij een zeer inspirerend man die volgens mij oprecht een mooi Amerika voor zich zag en vooral op zoek was (en is) naar verbinding. Verbinding dat zo ver weg was, zoals hij schetste tijdens zijn verkiezingsperiode. En wat gebeurde er tijdens zijn Presidentsjaren. Het is, zover ik het verhaal interpreteer, tenenkrommend hoeveel tegenwerking Obama kreeg. Hij werd President aan de vooravond van de financiële crisis. Een betere periode om juist verbinding te creëren zou je denken. Maar helaas is niets minder waar. Alle, volgens mij zeer goed bedoelde, voorstellen werden door politici van de oppositie afgewezen. De media vond het veel interessanter om veel kritiek te uiten dan steun te geven. En steeds meer mensen uitten hun onbegrip. De worsteling van Obama en zijn team is pijnlijk, maar tegelijk een inspiratiebron. Een conclusie in het boek van Obama is het accepteren dat voorstellen slechts voor een klein gedeelte uiteindelijk doorgevoerd kunnen worden. Ik lees dat alles veel energie vroeg van Obama en zijn team. Als lezer voel je de teleurstelling. Maar als ik dan naar het groter geheel kijk, word ik toch enthousiast. Waarom? Accepteren dat zelfs de President van Amerika niet voor elkaar krijgt wat hij wilt, betekent volgens mij juist niet dat er nooit iets zal veranderen. Ik zou liever de conclusie maken dat verandering niet van één individu afhankelijk is. Gelukkig, toch? Maar moeten we dan blijven leven met polarisatie, agressie en angst?

De energie, inspiratie en positiviteit die ik haal uit de huidige tijd en de verhalen van Obama, zijn dat ik zelf mijn keuzes kan maken. Niemand heeft direct invloed op de wereld zoals zij vandaag is (zelfs Obama niet), maar wel hoe zij of hij ermee omgaat. We kunnen kiezen om mee te doen in de teneur van angst, teleurstelling en agressiviteit of we kunnen de andere kant kiezen. Een kant van optimisme, energie en vrijheid. Vrijheid met acceptatie dat de situatie nu is zoals zij is. En hoe wil ik dan reageren? Ik wil reageren vanuit kracht, vitaliteit en met een missie. Een missie om “gewoon lekker te leven”. En toen moest ik denken aan alle MKB ondernemers. Daar ligt de kans op verandering! Het mooie is dat deze bedrijven geleid worden door gepassioneerde ondernemers en een team aanvoeren die klein genoeg is om de verandering echt te laten gebeuren. Dus als jij als MKB ondernemer het goede voorbeeld geeft, zal je zien dat jouw team daarin meegaat. En dat betekent dat jouw team jullie klanten, leveranciers, samenwerkingspartners en zelfs hun gezinnen thuis zullen besmetten met het positieve virus. Het virus van een “gewoon lekker leven”.

Wat is hiervoor nodig? Als ondernemer weten wie je bent en wat je wilt! Vervolgens energie hebben om aan de slag te gaan en ten slotte voldoende geld om de dingen te kunnen doen die je wilt. Maak jouw plan! Wees het voorbeeld en ken het plan van je medewerker. Help jouw medewerker met zijn of haar plan. Zie verschillen als overeenkomst, ofwel sta open voor andere gedachtes of meningen. Ga niet automatisch in de verdediging, want juist die andere gedachtes kunnen je verder brengen. Door dit te doen inspireer je de ander hetzelfde te doen. Jij als MKB ondernemer hebt zoveel invloed op je omgeving en ik geloof dan ook in de wet van de aantrekkingskracht. Straal jij positiviteit, energie en wilskracht uit? Dan ga je realiseren wat je wilt en zullen anderen je volgen. Stap voor stap zal de olievlek van de inspirerende MKB ondernemer groeien totdat Nederland het voorbeeldland is voor de wereld. Niet door het gedrag van de huidige politici, CEO’s, aanvoerders, maar door jullie als MKB ondernemers: de motor van een nieuw Nederland. De motor die verbindt i.p.v. polariseert. Een motor die inspireert i.p.v. demoraliseert en een motor die dromen laten uitkomen i.p.v. de kop indrukken. Dit is wat wij met Gewoon Lekker Leven beogen te realiseren. Doe jij mee?

Hoeveel ondernemers spreek ik die ogenschijnlijk (maatschappelijk) succesvol zijn? Velen. Ben jij ook zo’n ondernemer: Hard werken, volledig verantwoordelijkheid nemen en gefocust op omzet en marge? Maar vind je het echt leuk? Is dit het leven wat je zo graag wilde leven?

De laatste tijd stel ik regelmatig de vraag: zou je je kinderen adviseren je bedrijf over te nemen? Wat is het gemiddelde antwoord denk je? Nee, is het eerlijke en tegelijk harde antwoord. Wat zeg je namelijk met dit antwoord? Volgens mij zeg je dat je je kinderen een ander leven gunt, ofwel dat je zelf niet volledig gelukkig bent met het leven als ondernemer zoals je nu leeft.

Waar zit de oorzaak? Veel gehoorde antwoorden zijn dat ondernemerschap te veel tijd vraagt waardoor er een disbalans ontstaat tussen privé en zakelijke tijd, of dat ondernemers aangeven veel te “moeten” en veel taken hebben die ze eigenlijk niet leuk vinden. Een ander veel gehoord antwoord is het gevoel te hebben altijd het goede voorbeeld te moeten zijn en vaak “alleen” te staan in het bedrijf. Veel ondernemers klagen over tijdsdruk, hectiek en stress. Wat doet dat met hun “gewoon lekker leven”. Een 6 of kleine 7 geven ze dan als cijfer voor hun leven. Vroeger op school wellicht prima, maar voor het leven?

Het belangrijkste gemis lijkt zingeving te zijn. Waarom doe ik wat ik doe? Wat vind ik leuk te doen? Hebben mijn inspanningen waarde? Als ik later terugkijk op mijn leven…zou ik dan dezelfde keuzes maken?

De werking van ons brein zorgt dat we voelen, denken en handelen vanuit geautomatiseerde programma’s. De gedachtes van gisteren zijn de gedachtes van vandaag. Veranderen vraagt om andere gedachtes en dat past dus niet bij dit mechanisme. Logisch dat we blijven hangen in ons huidig voelen, denken en handelen. Zeker ook als we beseffen dat veranderen betekent een stap te moeten maken naar het “onbekende” en ons brein deze stap zal saboteren, omdat het brein een enorme afkeer hiervoor heeft.

Dankbaar voor de recente  inzichten vanuit de wetenschap die laat zien hoe ons brein werkt en tevens laat zien dat we onze gevoelens, gedachtes en handelen kunnen veranderen!

Hoe dan, hoor ik velen zeggen. Allereerste dogma die ik adviseer te doorbreken: laat los dat je het alleen moet doen. Ondernemerschap vraagt flexibel zijn en kennis, kunde en ervaring hebben op vele gebieden. Hoe zorg je dat je op de juiste manier reageert, communiceert en handelt? Werk met een klankbord en bij voorkeur een klankbord die begrijpt hoe de hersenen werken. Dit klankbord kan zorgen dat je vanuit een ander perspectief kan denken en daarmee zorgt dat je niet in dezelfde valkuilen stapt. Dit klankbord kan zorgen dat je je niet alleen hoeft te voelen op momenten dat het lastig is en je altijd vertrouwen kan hebben, omdat je een “backup of secure base” hebt, zoals sommige klanten van ons noemen.

Dit in combinatie met het feit dat je wel degelijk kan veranderen, is de versie van wie jij wilt zijn dus bereikbaar. Een interessante reis die vooral leuk en bereikbaar is als je het samen doet. Durf te investeren in jezelf, gun jezelf de steun om “gewoon lekker te leven” en wordt de ondernemer, partner, ouder, vriend,…..die je graag wilt zijn. Gewoon lekker leven….om later geen spijt te hebben. Het is tijd voor actie, maak je keuze, juist nu! Ondernemer: onderneem!

Interessante onderzoeken laten zien dat deels thuiswerken verfrissend kan werken en goed is voor focus, creativiteit en efficiency. Maar wat zijn de gevolgen van “full time” thuis werken? Wat zijn de gevolgen voor werkplezier en productiviteit? En belangrijker: wat kan ik als leidinggevende doen om betrokkenheid te behouden en/of te creëren?

Laat ik bij het antwoord enkele hersenwetten toepassen. En dan begin ik bij een belangrijke veroorzaker waardoor de letterlijke “afstand” met de thuiswerker ook een figuurlijke wordt. Angst werkt drie keer sterker in ons brein dan liefde, dankbaarheid of blijdschap. Logisch dus eigenlijk dat leidinggevenden bij gedwongen thuiswerken van het team vanuit angst regeren. Dit is biologisch bepaald! Dus het brein denkt en handelt vanuit angst wat betekent dat het logisch is dat stresshormonen aangemaakt worden bij de vragen: is mijn teamlid echt aan het werk? Hoeveel uur zou er gewerkt worden? Zal de kwaliteit van werken voldoende zijn? Men zegt dat er te veel werk is, maar is dat echt zo?

In het algemeen gesteld zijn leidinggevenden snel geneigd te denken dat thuis onvoldoende productief gewerkt wordt. Hierop wordt bewust en onbewust gestuurd waardoor communicatie al snel gebeurd vanuit wantrouwen i.p.v. vertrouwen en vrijheid van werken omgezet wordt in een “gevangenis” van regels, lijstjes en deadlines.

Vanuit de biologische werking van het brein een logische reactie, maar natuurlijk dodelijk voor werkplezier, effectiviteit en zingeving. Door te beseffen hoe ons brein werkt, kunnen we deze natuurlijke werking ombuigen en in ons voordeel veranderen. Maak hierbij gebruik van andere hersenwetten! Graag bespreek ik er een paar.

Alles staat en valt volgens mij bij het fundament: de wet van intrinsieke motivatie. En of je nu thuiswerkt of niet, onze maatschappij is veelal financieel georiënteerd waardoor velen werken vanuit extrinsieke motivatie (lees geld) i.p.v. intrinsieke motivatie (lees zingeving en passie). Stel jezelf als leidinggevende vragen als: waarom doen we ons werk en waarom is dit belangrijk? Wie helpen we met ons product of onze diensten? Wie wordt er blij van? Zorg dat je eerst zelf intrinsiek gemotiveerd bent om met breinvriendelijke communicatie dit te achterhalen bij je team.

Waarom werkt jouw teamlid? Wat vindt hij of zij leuk en kan hij of zij goed? Intrinsiek gemotiveerde mensen willen resultaat behalen, omdat ze weten waarom ze iets doen en welke zinvolle betekenis hun werk heeft. Dan maakt het al veel minder uit waar het werk gebeurd! Zorg als leidinggevende dat je teamleden zelfbeschikkingsrecht hebben bij het uitvoeren van hun werk. Zorg dus dat ze voldoende vrijheid hebben om te bepalen hoe, waar en wanneer ze hun werk doen. Ik hoor je al denken: wordt het dan geen chaos? Dat hoeft niet! Als duidelijk is waarom gewerkt wordt, doelen gesteld zijn en duidelijke kernwaarden waaraan een ieder zich verbindt, kan vanuit die kaders gewerkt worden.

Is er dan gevaar van vereenzaming thuis? Uiteraard. Echter wees creatief. Hoe behoud je online contact? Als leidinggevende is het jouw taak hier creatief mee om te gaan. Organiseer bijvoorbeeld dagelijks een  “5 minuten” overleg om hoogte en dieptepunten te bespreken en realiseer je hierbij dat gedeelde smart halve smart is. Even 5 minuten samen kunnen klagen over lastige kinderen thuis, zorgt dat je al wat stress kwijt bent en je wat gemakkelijker verder kan. Steun elkaar, geef elkaar tips of bespreek anekdotes. Ook online is verbinding mogelijk, echter dat zijn we nog niet zo gewend. Als leidinggevende is het dus noodzakelijk te veranderen ook al wil het brein dat niet, want dat kost energie. Ook hierbij is bewustwording de eerste en belangrijkste stap. Weet hoe jouw brein werkt, dan weet je ook hoe het brein van jouw teamleden werkt.

Leven vanuit vertrouwen is voor ons brein moeilijker dan vanuit wantrouwen, maar geeft zoveel meer voldoening en resultaat. Iedereen kan dit leren, echt! Laten we het met elkaar eens zijn dat de intentie van ieder mens positief is (alhoewel dit soms lastig te begrijpen is). Een aanrader hierbij is het boek te lezen van Rutger Bregman met als titel “de meeste mensen deugen”. Een ander interessant boek welke ik jaren geleden las is de “Dreammanager”. Het verhaal gaat over een schoonmaakbedrijf die jaarlijks te maken heeft met een hoog verzuim en mensen die uit dienst gaan. Een interessante vraag die één van de leidinggevende stelde was: hoe komt het dat ongeveer 10-15% van onze medewerkers wel al langer in dienst zijn? Laten we het ze zelf vragen, was het simpele antwoord. En wat bleek: een van de antwoorden luidde: “als ik hier nog enkele jaren werk, ben ik de eerste persoon in de familie die een eigen huis kan kopen”. Daarom ga ik elke dag met plezier naar het werk. Het kan ook zijn dat het werk dromen van mensen kunnen faciliteren. Ken jij de dromen en doelen van jouw mensen? Misschien een goed idee om daar eens te starten en kijken wat jouw bedrijf daarin kan betekenen.

Zoals simon Sinek stelt in de “golden circle”: “begin with why”. En achterhaal niet alleen de “waarom” van je eigen bedrijf, maar ook de “waarom” van je teamleden. Voeg daar breinkennis aan toe, werk vanuit een bedrijfsstrategie op één A4 en resultaten zullen als logisch gevolg ontstaan.  Uiteraard niet alleen toepasbaar binnen het MKB, maar uiteraard ook binnen de sport, schoolwezen, het gezin, etc. Gewoon Lekker Leven = ook Gewoon lekker Werken.

Personeel: een zegen of een last?

(en welk verschil kan inzicht in de werking van ons brein hebben)

Uit onderzoek van Gallup (Amerikaans onderzoeksbureau) blijkt in 2017 dat slechts 15 procent van de werknemers wereldwijd zich betrokken voelt bij hun werk. In West-Europa is de betrokkenheid nog lager (10%). 1.3 miljoen Nederlanders hebben burn out klachten als gevolg van werkstress. Vele ondernemers klagen over personeel: ze zijn niet te vinden of ze doen niet het werk wat ze van hen verwachten. Kortom: frustratie, hoge kosten en verlies aan energie. Kan het anders?

Plan

Een interessante vraag waarbij ik regelmatig aan ondernemers de vraag stel wat hun plan is m.b.t. personeel:

  • Hoe trek je nieuw personeel aan?
  • Hoe bind je je personeel?
  • Meet je of je personeel blij is met het werk en de werkomgeving?

Een veelzeggend antwoord is dat vele ondernemers wel “ongeveer” een plan hebben, maar slechts een enkeling heeft een uitgewerkt plan op papier! En als er dan al een plan is, is deze vaak gebaseerd op een 2 jaarlijks (pop) gesprek welke weinig inspirerend is.

Ja zeggen en nee doen

De urgentie van de aanwezigheid van een plan is vaak evident. Maar hoe stel je dan zo’n plan op? Waar zou een dergelijk plan op gebaseerd moeten zijn? Interessant is om te begrijpen hoe ons brein werkt. Immers: als wij begrijpen hoe ons brein werkt, weten we automatisch hoe het brein van ons personeel werkt! En daar kunnen we natuurlijk ons voordeel mee doen, want daar gaat het vaak fout! We denken te begrijpen wat een ander denkt, vindt of gaat doen, maar in de praktijk blijkt iets heel anders. Een van de basisinzichten vanuit de werking van ons brein is dat 95 tot 98% van ons gedrag geautomatiseerd is. Ja zeggen betekent dus niet automatisch ja doen! Met alle mogelijke frustraties als gevolg. Je kunt het de ander dus niet kwalijk nemen als hij of zij ja zegt, maar door geautomatiseerd gedrag nee doet! Met dit inzicht hoef je dus niet boos of gefrustreerd te raken. En wat heeft dit inzicht voor gevolgen? Als we boos worden, maken we stresshormonen aan. Deze hormonen zorgen dat we (nog) minder toegang hebben tot onze intelligentie en de kans dat we iets “verkeerds” zeggen of doen, vergroot enorm. Daarbij zijn deze hormonen besmettelijk dus de kans dat onze gesprekspartner ook boos of gefrustreerd raakt, is groot. Bedenk zelf maar wat de gevolgen zijn voor het plezier in het werk, het aantal fouten wat wordt gemaakt en de klanttevredenheid.

Hersenwetten

Bovenstaande is slechts één inzicht van de vele in de werking van ons brein. Er bestaan universele “hersenwetten”. Als je je als ondernemer of leidinggevenden hieraan houdt, zal het resultaat enorm zijn. Benieuwd naar deze wetten en wat deze voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen? Regelmatig organiseren wij “rond de tafel” sessies met als onderwerp: breinkennis als basis voor succesvol ondernemerschap. Wees van harte welkom om eens deel te

Video content

Ontdek gerust onze andere topics

Jouw weg naar een gewoon lekker leven start hier

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, waarin we ingaan op jouw wensen en behoeftes op korte, middellange en lange termijn. Vervolgens maken we een plan waardoor jij ook Gewoon Lekker kunt gaan Leven.

Telefoon

0113 564 455

Email

Info@gewoonlekkerleven.nl

Openingstijden

09:00 - 17:00

Play Video